Wczesna interwencja logopedyczna

Wczesna interwencja logopedyczna stawia na wczesną diagnozę i koncentruje się na stymulacji rozwoju noworodka dzięki specjalnym metodom terapeutycznym.

Wczesne rozpoznanie zaburzeń pozwala na skuteczną interwencję i pomoc mającą na celu wyeliminiowanie ewentualne nieprawidłowości w rozwoju mowy.

Daje szansę na wyrównanie deficytów oraz usprawnienie funkcji pokarmowych i komunikacyjnych mających na celu przygotowanie aparatu artykulacyjnego dziecka do prawidłowego rozwoju mowy.

Kto powinien być nią objęty?

WIEK DZIECKA
ZAUWAŻANE TRUDNOŚCI

2. – 4.
miesiąc życia:

nie wokalizuje pierwszych samogłosek

nie wydaje dźwięków przypominających mowę

nie skupia wzroku na twarzy drugiej osoby i nie reaguje na głos dorosłych

nie odpowiada uśmiechem na uśmiech lub mimiką na mimikę drugiej osoby

nie interesuje się dźwiękami otoczenia

6. – 8.
miesiąc życia:

nie „dialoguje” z dorosłym powtarzając/naśladując sylaby otwarte,

nie gaworzy

nie utrzymuje wspólnego z dorosłym pola uwagi

nie naśladuje oraz samodzielnie nie wypowiada sylab

po 10.
miesiącu życia:

nie rozumie przekazów mimicznych

nie rozpoznaje wyrażeń dźwiękonaśladowczych

nie rozumie prostych słów

po 12.
miesiącu życia:

nie rozumie prostych poleceń, nawet popartych gestem

nie rozumie prostych nazw osób, przedmiotów, czynności

nie wypowiada samodzielnie kilku wyrazów (zbudowanych z sylab otwartych) – nazw osób, przedmiotów, czynności (świadomie nie używa słów mama, tata oraz kilku wyrazów dźwiękonaśladowczych)

nie pije z otwartego kubka

nie powtarza sylab i słów wypowiadanych przez dorosłego

nie podejmuje prób rysowania (bazgrania)

nie podejmuje prób samodzielnego posługiwania się łyżką

po 2.
roku życia:

nie wykonuje prostych poleceń (połóż, przynieś, podaj)

nie łączy wyrazów w wypowiedzi dwuwyrazowe

nie dzieli wspólnego pola uwagi z dorosłym

nie skupia uwagi podczas czytania mu książeczki, opowiadania krótkiej historii

nie wymawia lub nieprawidłowo wymawia spółgłoski p, b, m, t, d, n, l, k, g, f, w, ś, ź, ć, dź,

po 3.
roku życia:

nie wypowiada/nieprawidłowo wypowiada głoski szeregu syczącego (np. z językiem między zębami): s, z, c, dz (pod koniec 3. roku życia)

nie zwiększa zasobu używanych słów

nie buduje prostych zdań informujących o swoich oczekiwaniach i potrzebach

nie wykazuje oznak dominacji stronnej (lateralizacji)

po 4.
roku życia:

nie wypowiada lub robi to nieprawidłowo wypowiada głoski szeregu szumiącego: sz, ż, cz, dż (np. – zamienia je na s, z, c, dz lub ś, ź, ć, dź),

w sposób charakterystyczny dla wcześniejszego etapu rozwojowego zmiękcza spółgłoski,
niepoprawnie wypowiada spółgłoski p, b, m, t, d, n, l, k, g, f, w, ś, ź, ć, dź, s, z, c, dz

nie posługuje się zdaniami złożonymi

nie nazywa prostych związków przyczynowo-skutkowych, relacji czasowych, przestrzennych

nie używa przymiotników, przysłówków (wyrazów nazywających cechy)

nie zadaje pytań

po 5. – 6.
roku życia:

nie wypowiada prawidłowo spółgłoski r pod koniec 5. roku życia,

dziecko zastępuje głoski syczące s, z, c, dz głoskami szeregu ciszącego ś, ź, ć, dź,

podczas mówienia wsuwa język między zęby

nie zadaje pytań, dotyczących wyjaśnienia rzeczywistości,

nie używa metafor ani porównań

Co obejmuje wczesna interwencja logopedyczna?

Specjaliści ocenią: budowę aparatu artykulacyjnego, funkcje oddychania, połykania, kąsania, gryzienia i żucia, jak również siłę odruchu wymiotnego i nasycenia.

Sprawdzą napięcie mięśniowe języka, warg, podniebień i policzków oraz ocenią funkcje związane z jedzeniem, koordynacją oddychania i wytwarzania dźwięków, fonację i reakcje słuchowe.

Czy mogę zrobić coś jako rodzic?

Oczywiście!

Podczas konsultacji z logopedą lub neurologopedą dowiesz się jak stymulować przez zabawę rozwój kompetencji językowych u swojego dziecka, jak dostosować sposób karmienia, jak oddziaływać na mięśnie zaangażowane w proces mowy, jak ćwiczyć w celu usprawnienia języka, warg i toru oddechowego.

Zapraszamy do konsultacji z logopedą i neurologopedą.