Diagnoza spektrum autyzmu, zespołu Aspergera
Oferujemy kompleksową ofertę w zakresie diagnozy autyzmu.
Aby nie narażać dzieci na nadmierny stres związany z badaniami oraz rodziców na ponoszenie niepotrzebnych kosztów proponujemy przeprowadzenie diagnozy etapowo.
Dla dużej części dzieci nie jest konieczna pełna diagnoza z zaangażowaniem całego zespołu diagnostycznego już od razu. Nasze doświadczenie pokazuje, że możliwe jest wykluczenie autyzmu już po 2-3 spotkaniach ze specjalistami pracującymi z dziećmi ze spektrum autyzmu.
Szacuje się, iż około 20-40% diagnoz autyzmu jest wystawiane „na wyrost”.
Stąd proponujemy etapowe podejście do diagnozy, które posiada szereg zalet:
- Krótkie terminy rozpoczęcia działań diagnostycznych
- Szybka ścieżka diagnozy
- Niższe koszty
- Identyfikacja problemów rozwojowych dziecka
(np. problemy z mową niekoniecznie muszą być
wynikiem autyzmu u dziecka).
Diagnozę wykonujemy z użyciem szeregu narzędzi diagnostycznych:
Kwestionariusz ASRS
St. Binet-5
ADOS-2
W inPuncto oferujemy diagnozę zaburzeń ze spektrum autyzmu (w tym zespołu Aspergera) dla dzieci, młodzieży i dorosłych
Objawy autyzmu u dzieci, młodzieży i dorosłych bywają bardzo niespecyficzne – oznacza to, że szukając wsparcia dla dziecka czy dla siebie, jako dla osoby dorosłej sama konsultacja psychoterapeutyczna czy psychiatryczna nie zawsze wystarczy.
Aby specjalista mógł trafnie odpowiedzieć na potrzebę wsparcia z jakimi zgłasza się rodzic lub osoba szukająca pomocy dla siebie samego niejednokrotnie zalecana jest pełna diagnostyka psychologiczna.
Pomaga ona zrozumieć podłoże występujących trudności oraz efektywnie i adekwatnie wesprzeć dziecko, czy ukierunkować metody oddziaływań terapeutycznych dla dorosłych. Proces diagnostyczny jest jednak złożony.
Aby wykluczyć/ potwierdzić występowanie u dziecka/ dorosłego cech/ zachowań spełniających kryteria diagnostyczne w kierunku ASD, niezbędna jest diagnostyka przy użyciu różnych narzędzi, w którą zaangażowani są zarówno psycholog-diagnosta, jak i pedagog (w razie konieczności) oraz lekarz psychiatra.
Diagnoza dzieci i młodzieży w inPuncto:
- Nasze diagnozy są respektowane przez zespoły orzekające zarówno w rejonowych Poradniach Psychologiczno-Pedagogicznych w celu uzyskania Orzeczenia o kształceniu specjalnym oraz Opinii o Wczesnym Wspomaganiu Rozwoju (WWR), jak i przez zespoły orzekające o niepełnosprawności.
- Specjalistyczna opinia psychologiczno-pedagogiczna zawierająca informacje o wynikach diagnozy sporządzana po zakończeniu całościowego procesu diagnostycznego jest wymagana przez sektor Oświaty – szkoły, poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz przedszkola, jak również lekarza psychiatrę w celu formalnego potwierdzenia diagnozy.
-
Nasze diagnozy są kompleksowe i zespołowe – każdy proces diagnostyczny jest prowadzony przez doświadczonych psychologów-diagnostów.
Mamy świadomość złożoności zaburzeń ze spektrum autyzmu, dlatego diagnostyka psychologiczna opiera się na badaniach przy użyciu różnych metod i wystandaryzowanych narzędzi, a końcową diagnozę stawia lekarz psychiatra w oparciu o analizę całości dokumentacji psychologiczno- pedagogicznej. - Przeprowadzamy również diagnozę powtórną. Pomagamy w sytuacjach, kiedy trudności są niejasne diagnostycznie lub mają Państwo wątpliwości.
- Nasi specjaliści posiadają doskonałą znajomość formalnych procedur niezbędnych do uzyskania w ośrodkach rejonowych: Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, Opinii o Wczesnym Wspomaganiu Rozwoju, Orzeczenia o niepełnosprawności itp. – posiadamy pełne kompetencje oraz doświadczenie praktyczne pozwalające nam przygotować i wesprzeć Państwa w kwestiach formalnych. Odczarujemy zawiłość procedur i sprawimy, że proces ten przebiegnie sprawnie, rzeczowo i bez stresu.
Procedura diagnostyczna:
Realizujemy zarówno całościową diagnozę funkcjonowania dziecka z ukierunkowaniem na potwierdzenie/ wykluczenie obecności cech ze spektrum autyzmu oraz w razie konieczności – zaburzeń współistniejących, jak i samo badanie w kierunku autyzmu z wykorzystaniem wyłącznie protokołu obserwacji objawów autyzmu ADOS-2.

I etap:
wywiad diagnostyczny z rodzicem (wizyta bez dziecka)
Psycholog diagnosta zbiera informacje dotyczące rozwoju oraz funkcjonowania dziecka – i na tej podstawie ustala kierunek oraz dokładny przebieg diagnozy. Bardzo prosimy o przyniesienie na pierwsze spotkanie:
– książeczki zdrowia dziecka (lub jej kopii),
– całej dokumentacji medycznej, psychologicznej i pedagogicznej dziecka, jaką Państwo posiadacie,
– jeżeli to możliwe: opinii z przedszkola/szkoły.

II etap:
obserwacje psychologiczne dziecka i diagnoza psychologiczna dziecka
Na tym etapie w zależności od przyjętego planu diagnostycznego zapraszamy dziecko na 2-4 spotkania z psychologami diagnostami. Dobór narzędzi diagnostycznych wykorzystanych podczas obserwacji/ diagnoz dziecka zostaje ustalony w trakcie pierwszego spotkania rodzica z psychologiem – diagnostą na podstawie zebranych informacji adekwatnie do obranego kierunku diagnostycznego.
Jeżeli w toku diagnozy dziecka okaże się, że konieczne jest przeprowadzenie dodatkowej pogłębionej diagnostyki psychologicznej (np. ze względu na występowanie zaburzeń współistniejących), prowadzący diagnozę psycholog poinformuje Państwa o tym fakcie.
W trakcie spotkań z dzieckiem przeprowadzona zostanie pogłębiona ocena funkcjonowania z wykorzystaniem wystandaryzowanych narzędzi i metod diagnostycznych adekwatnych do obowiązującego standardu diagnostycznego zarówno na potrzeby lekarza psychiatry, jak również procesu orzeczeniowego.

III etap:
omówienie diagnozy i przekazanie wyników
Wizyta przeznaczona jest dla rodziców. To czas, gdy mogą Państwo otrzymać odpowiedzi na wszelkie pytania i wątpliwości. Psycholog diagnosta omawia trudności dziecka oraz nakreśla plan wsparcia. Rodzice otrzymują opinię psychologiczno-pedagogiczną wraz z zaleceniami i szczegółowymi wskazaniami odnośnie dalszych działań. Zalecana jest obecność obydwojga rodziców.
UWAGI
Ze względu na dobro dziecka zaleca się ukończenie całości procesu diagnostycznego w ciągu 3 miesięcy od pierwszego spotkania.
Jeśli masz pytania lub chcesz umówić się na wizytę, pozostajemy do dyspozycji