Dogoterapia
Czym jest dogoterapia?
Dogoterapia jest metodą motywacyjną, wspierającą leczenie, terapię, rehabilitację poprzez bliski kontakt z odpowiednio wyszkolonym psem. Definicja dogoterapii zakłada, że pies jest swego rodzaju motywatorem i działa stymulująco na procesy zachodzące w organizmie człowieka:
- stymulują układ dokrewny, powodując wydzielanie endogennych substancji łagodzących dolegliwości bólowe oraz korzystnie wpływających na samopoczucie,
- hamują syntezę hormonów stresu – kortyzolu i noradrenaliny,
- pobudzają układ odpornościowy do lepszego działania.
Dogoterapia stosowana jest wspomagająco dla dzieci w przypadku takich problemów zdrowotnych i rozwojowych, jak m.in: autyzm, zespół Aspergera, zaburzenia integracji sensorycznej, dziecięce porażenie mózgowe (MPD), zespół Downa, niedowład kończyn, zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) i inne, w których występują dysfunkcje ruchowe, zmysłowe, psychiczne czy intelektualne.

Uważa się, że kontakty ze zwierzęciem mogą przynieść takie korzyści, jak m.in.:
- obniżenie napięcia,
- zwiększenie sprawności motorycznej,
- rozwijanie zmysłów równowagi, wzroku, czucia,
- poprawa funkcjonowania pamięci krótko- i długotrwałej,
- nabywanie umiejętności koncentracji uwagi, spostrzegawczości, uwagi,
- poszerzanie zasobu słownictwa,
- zwiększenie wrażliwości, empatii, kontroli nad własnymi emocjami,
- poprawa kompetencji społecznych,
- wzmocnienie poczucia własnej wartości,
- obniżenie ogólnego poziomu lękliwości.
Cele dogoterapii
Ogólnym celem zajęć jest poprawa kondycji psychicznej, intelektualnej, fizycznej i motorycznej.
Natomiast szczegółowe cele terapeutyczne są formułowane w odniesieniu do konkretnych trudności, schorzeń, zaburzeń i wad, z którymi się zmagają się podopieczni.
Efekty zajęć ze zwierzętami w dużej mierze są one sprzęgnięte z rezultatami innych, standardowych metod terapii.
Zajęcia z dogoterapii nie mają za zadanie leczyć. Jest to przede wszystkim forma wsparcia innych metod. W wielu przypadkach kluczowym celem może być pobudzenie motywacji.
Pracujemy hybrydowo. Prowadzimy sesje stacjonarnie oraz online.
Realizujemy:
- indywidualne zajęcia ogólnorozwojowe wspierające wszechstronny rozwój dzieci,
- towarzyszymy na zajęciach terapii wiodącej,
- zajęcia zprofilaktyczne „bezpieczny pies = bezpieczne dziecko”,
- zajęcia dla osób odczuwających dyskomfort w obecności psa,
- okolicznościowe.
Posiadamy zdane egzaminy AAT – Animal Assisted Therapy
