Specyficzne trudności w nauce

Diagnoza pedagogiczna obejmuje zarówno ustalenie przyczyn trudności i niepowodzeń szkolnych dziecka, ale pozwala także na sprawdzenie, czy dane dziecko jest uczniem zdolnym.

Przeprowadzana jest zwłaszcza w przypadku zaobserwowania trudności z procesem pisania, czytania czy liczenia w celu potwierdzenia lub wykluczenia dysleksji, dysgrafii, dyskalkulii, dysortografii oraz w celu podjęcia zindywidualizowanych działań – sformułowaniu zaleceń do pracy, by mądrze wesprzeć dziecko tak, aby jego trudności nie przesłaniały możliwości.

Diagnozie pedagogicznej poddaje się uczniów
szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych

Dysleksja – specyficzne trudności zauważalne w procesie czytania i pisania spowodowane zaburzeniami percepcji wzrokowej lub słuchowej: dziecko nieprawidłowo spostrzega litery i nieprawidłowo wysłuchuje głoski.

Dysgrafia – to specyficzne trudności zauważalne w procesie pisania, dziecko pisze bardzo nieczytelnie, pismo jest nierówne, trudne do odczytania również i dla samego dziecka.

Dysortografia – to specyficzne trudności procesu poprawnego pisania: dziecko popełnia wiele błędów pomimo tego, że doskonale zna reguły ortograficzne.

Dyskalkulia – specyficzne trudności w nauce matematyki: dziecko ma problemy z dokonywaniem nawet najprostszych działań mimo braku trudności w nauce innych przedmiotów, ma trudności z myśleniem przestrzennym, w tym geometrią.

Liczba spotkań niezbędna do postawienia diagnozy zależy od rodzaju i stopnia nasilenia trudności występujących u dziecka.

Diagnoza specyficznych trudności w nauce zazwyczaj obejmuje:

Dlaczego warto?

Diagnoza pozwala na zweryfikowanie przyczyn trudności i niepowodzeń szkolnych oraz na ich odstawie sporządzenie zindywidualizowanych zaleceń mających na celu wsparcie go i redukcję trudności.

Dzięki świadomości o istnieniu danej trudności, możemy jako rodzice mądrze wesprzeć nasze dziecko, tak by nie traciło poczucia własnej wartości i wiary we własne siły i umiejętności.
Diagnoza jest cennym źródłem informacji nie tylko dla Państwa, ale także dla psychologa, pedagoga i nauczycieli szkolnych.

Silny, pozytywny obraz samego siebie jest najlepszym możliwym przygotowaniem na życiowy sukces.