Specyficzne trudności w nauce
Diagnoza pedagogiczna obejmuje zarówno ustalenie przyczyn trudności i niepowodzeń szkolnych dziecka, ale pozwala także na sprawdzenie, czy dane dziecko jest uczniem zdolnym.
Przeprowadzana jest zwłaszcza w przypadku zaobserwowania trudności z procesem pisania, czytania czy liczenia w celu potwierdzenia lub wykluczenia dysleksji, dysgrafii, dyskalkulii, dysortografii oraz w celu podjęcia zindywidualizowanych działań – sformułowaniu zaleceń do pracy, by mądrze wesprzeć dziecko tak, aby jego trudności nie przesłaniały możliwości.

Diagnozie pedagogicznej poddaje się uczniów
szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych
Dysleksja – specyficzne trudności zauważalne w procesie czytania i pisania spowodowane zaburzeniami percepcji wzrokowej lub słuchowej: dziecko nieprawidłowo spostrzega litery i nieprawidłowo wysłuchuje głoski.
Dysgrafia – to specyficzne trudności zauważalne w procesie pisania, dziecko pisze bardzo nieczytelnie, pismo jest nierówne, trudne do odczytania również i dla samego dziecka.
Dysortografia – to specyficzne trudności procesu poprawnego pisania: dziecko popełnia wiele błędów pomimo tego, że doskonale zna reguły ortograficzne.
Dyskalkulia – specyficzne trudności w nauce matematyki: dziecko ma problemy z dokonywaniem nawet najprostszych działań mimo braku trudności w nauce innych przedmiotów, ma trudności z myśleniem przestrzennym, w tym geometrią.
Liczba spotkań niezbędna do postawienia diagnozy zależy od rodzaju i stopnia nasilenia trudności występujących u dziecka.
Diagnoza specyficznych trudności w nauce zazwyczaj obejmuje:
- wywiad z rodzicem, w trakcie którego omawiamy zakres obserwowanych przez Państwa trudności oraz dalsze kroki diagnostyczne (spośród poniższych) oraz sprawdzenie ilorazu inteligencji (możliwości intelektualnych dziecka),
- sprawdzenie poziomu rozwoju analizatora wzrokowego,
- sprawdzenie poziomu rozwoju analizatora słuchowego,
- sprawdzenie grafomotoryki,
- sprawdzenie poziomu i tempa czytania oraz pisania,
- sprawdzenie zakresu umiejętności matematycznych,
- sprawdzenie zasad pisowni polskiej.
Dlaczego warto?
Diagnoza pozwala na zweryfikowanie przyczyn trudności i niepowodzeń szkolnych oraz na ich odstawie sporządzenie zindywidualizowanych zaleceń mających na celu wsparcie go i redukcję trudności.
Dzięki świadomości o istnieniu danej trudności, możemy jako rodzice mądrze wesprzeć nasze dziecko, tak by nie traciło poczucia własnej wartości i wiary we własne siły i umiejętności.
Diagnoza jest cennym źródłem informacji nie tylko dla Państwa, ale także dla psychologa, pedagoga i nauczycieli szkolnych.
Silny, pozytywny obraz samego siebie jest najlepszym możliwym przygotowaniem na życiowy sukces.